גרשון קניספל / כשהתותחים רועמים
ציורי הענק של האמן גרשון קניספל העתידים להציג בגלריה לאמנות אום אל-פחם, וגם ההדפסים שיצר בשיתוף עם היוצר והאדריכל הנודע אוסקר נימאייר (Niemeyer), מאזכרים אירועים אקטואליים המבוססים על צילומי עיתונות ומגזינים (בעיקר של צלמים צבאיים). עבודות השמן בתערוכה, המתנשאות לגובה של כשלושה מטרים, מבקשות להכניס את הצופה לתוך הסצנה. לנוכח חוויה של מעורבות גופנית ורגשית, דרמטיות ואינטנסיביות של פעולה - כמו מתפוגג הפער שבין מרחב הציור למרחב החיים ומתמזגים זה בזה אדריכלות, ציור ופיסול. התערוכה מאפשרת מבט לאחור כמעין חתך יצירה של האמן. לצד עבודות השמן הגדולות הנזכרות למעלה מוצגות שתי סדרות של הדפסים שאוגדו לראשונה בתערוכה זו. אחת מהסדרות כוללת הדפסי רשת מתוך אלבום שיצר קניספל (2002-2008) בשיתוף ידידו נימאייר. ההדפסים המוקדשים "לשלום ולעולם טוב יותר" נושאים עליהם הטבעה של יד גדולה המאזכרת את אנדרטת הבטון, "יד הזיכרון לאמריקה הלטינית", שהציב נימאייר בשנות ה-90 במכלול זיכרון בסאו פאולו.
גרשון קניספל, נולד בשנת 1932 בקלן שבגרמניה. בשנות ה-50 הצטרף למפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) וסיים את לימודיו בבצלאל החדש. עם סיום התואר החל לאייר ליטוגרפיות ותחריטים לספרי שירה בניהם ספרו של אלכסנדר פן. בשנת 1958 עבר לגור בברזיל בעקבות זכייתו במכרז לתכנון עבודת קיר רחבת ממדים ונשאר לגור בברזיל תוך שיתוף פעולה עם האדריכל אוסקר נימאייר. קניספל המשיך בפועלו בברזיל כאמן פעיל בעל עבודות עם מסרים חברתיים ופוליטיים. בשנת 1964 פרצה בברזיל הפיכה צבאית וקניספל, שהיה חבר המפלגה הקומוניסטית, הפך למבוקש על ידי המשטר החדש ושב ארצה. עם חזרתו התגורר בחיפה בה שימש כיועץ אמנותי לעירייה ובמקביל יצר עבודות רבות במרחב הציבורי של חיפה. בשנת 1995, לאחר נפילת המשטר הצבאי, חזר קניספל לברזיל, שם הוא חי עד היום. גרשון קניספל השתייך מאז ומתמיד למגמת אמנות השמאל בארץ שבקשה לצור דיאלוג עם הציבור הרחב, בעיקר באמצעות יצירה במרחב הציבורי המתייחסת לאירועים אקטואליים בסגנון פיגורטיבי, נגיש ומעורר הזדהות. אוצרים: גליה בר אור וסעיד אבו שקרה.נעילה: 11.02.2017/ הגלריה לאמנות אום אל-פחם/הכניסה חופשית

